31.03.20

WRC: WRC to keep current engine base for next gen hybrid Rally1 cars in 2022


The WMSC (World Motor Sport Council) of the FIA has voted to keep the current specification of base engine (Global Race Engine, GRE) for the next generation Rally1 (World Rally Cars) cars when the championship goes hybrid from 2022 onwards.

Compact Dynamics has been appointed to produce and develop the hybrid parts for the teams competing in the WRC (Rally1). The German company is a specialist in developing such electronic systems as it supplies electronic parts for F1, World Endurance Championship and Formula E teams. A three-year contract (2022-2024) has been agreed with Compact Dynamics and the FIA to develop hybrid parts for the teams competing in the WRC.

The aim of the WRC is to reduce costs with the next generation Rally1-cars. Full technical regulations haven’t yet been published. The FIA statement said: “Based on the same type of regulations and same base engine (GRE engine) as current cars, this series of measures aims at reducing the development, manufacturing and running costs of the new engine and will help performance convergence. This includes no fresh air valve for ALS, a simplified turbo, a reduction in the number of engines per year and many parts frozen in current specifications.”

In a statement released in June last year, the FIA announced its aim to run the new generation hybrid Rally1 cars fully electric in cities and road sections. With the possibilty to give the cars an electric power boost on special stages.

FIA Rally Director Yves Matton said in a statement: 
“Rally1 continues to gather momentum ahead of its 2022 launch. Following the approval of the Technical Regulations for this new class at the last World Motor Sport Council a few weeks ago, we are now very pleased to announce Compact Dynamics as our exclusive supplier of hybrid equipment from 2022, which is the result of a rigorous analysis and evaluation of the various proposals received by the FIA departments. I am convinced Compact Dynamics will bring a wealth of experience to the program. Additionally, the measures approved yesterday will enable us to achieve cost reduction in both development and annual maintenance costs, alongside a simplified process.”

NL:
Het WMSC (World Motor Sport Council) van de FIA heeft ingestemd om de huidige specificatie motoren, ook wel GRE (Global Race Engine) motoren genoemd, ook vanaf 2022 te houden. Vanaf 2022 maakt het kampioenschap de stap naar het hybride tijdperk.

Compact Dynamics is aangewezen als (exclusieve) leverancier voor het ontwikkelen en produceren van de hybride onderdelen voor de next generation Rally1-auto’s. Het Duitse bedrijf is een specialist op het gebied van de ontwikkeling van elektronische systemen. Zo levert het bedrijf (elektronische) onderdelen aan Formule 1, WEC en Formule E-teams. Een driejarig contract (2022-2024) is overeengekomen tussen Compact Dynamics en de FIA om als enige de WRC teams te voorzien van de hybride onderdelen.

Het WRC wil kosten reduceren met de nieuwe Rally1 auto’s. De technische reglementen zijn op dit moment nog niet gepubliceerd. In een verklaring van juni vorig jaar stelde de FIA als doel om de nieuwe generatie Rally1 auto’s volledig elektrisch te laten rijden in steden en verbindingen tussen de proeven. Met de mogelijkheid van vermogensboost tijdens de klassementsproef.

FIA Rally bass Yves Matton zei:
“Na de goedkeuring van de technische reglementen voor de nieuwe Rally1 klasse door de WMSC enkele weken geleden, zijn we nu blij om Compact Dynamics aan te kondigen als exclusieve partner voor de het leveren van hybride onderdelen vanaf 2022. De keuze voor Compact Dynamics is een resultaat van een diepgaande analyse en evaluatie van verschillende voorstellen die door de FIA afdeling zijn ontvangen. De maatregelen die gisteren zijn overeengekomen geven ons de mogelijkheid om kostenbesparing in zowel de ontwikkeling en de onderhoudskosten van de nieuwe auto’s te verwezenlijken.”